Conflictbemiddeling

Conflictbemiddeling kan in een aantal situaties worden gebruikt :

1. Bij interpersoonlijke conflicten (tussen twee mensen of groepen mensen) :

  • burenruzies: overlast, problemen met tuinen of het delen van gemeenschappelijke ruimtes, enz.

  • Familiegeschillen: tussen leden van hetzelfde gezin,

  • Huurgeschillen: tussen huurders en verhuurders,

  • En elk ander type conflict.

Bemiddeling kan zowel direct (face-to-face ontmoeting van de verschillende betrokkenen) als indirect (geen face-to-face uitwisselingen, alles verloopt via de bemiddelaar) plaatsvinden.

2. Bij een conflict over de openbare ruimte :

  • Het delen van de openbare ruimte creëert spanningen tussen verschillende groepen mensen, gemeenschappen of generaties,

  • De inrichting en het gebruik van de openbare ruimte veroorzaakt overlast voor buren, enz.

n dergelijke gevallen kunnen de werkzaamheden op langere termijn worden uitgevoerd en, indien nodig, worden samengewerkt met andere bevoegde overheidsdiensten. Het doel is om een oplossing te vinden die voor iedereen aanvaardbaar is.

 

In alle gevallen blijft bemiddeling een vrijwillig proces, dat door alle betrokken partijen moet worden aanvaard. Als een van de partijen bemiddeling weigert, kunnen we hem of haar daar niet toe dwingen.

Voor wie ? Voor iedereen die verbonden is met Ganshoren, of ze hier nu wonen of werken.

Opmerking: de Preventie dienst beschikt momenteel niet over een conflictbemiddelaar. In afwachting van de aanwerving kunt u uw bemiddelingsverzoeken richten aan de preventieambtenares op het volgende adres :

smusch@ganshoren.brussels

3cf64f93a550c05697a25fe51d97dae6